روزنوشته های داوودکیخسروکیانی

سلام

سلام

گزاره های بالا را منتسب به گاندی نقل میکنند و من نیز سندی برای انتساب این گزاره ها به او پیدا نکردم .اما بجهت زیبایی ودرگیری شخصی با آنها کمی در موردشان مینویسم .

از ارکان تعیین کننده در هر فعالیتی اطرافیان، نزدیکان و حتی رقبای ما هستند . تصور عموماً غلط ما از اطرافیان، دوستان و آشنایان خود اینست که بخصوص وقتی که کار پر چالشی و جدیدی را شروع میکنیم، آنها اولین کسانی هستند که تایید وتشویقمان میکنند، به کمک ما می آیند و خریدار محصولات و خدمات ما خواهند بود و یا حتی اگر جنس خدمات ما با نیاز آنها سنخیتی نداشته باشد، بزرگترین پشتیبانان ذهنی و معنوی ما خواهند شد .

امّا متاسفانه هر چه آدمها به ما نزدیک تر باشند، دیرتر و دورتر از دیگران موفقیت ما را تایید میکنند !

قاعده ی ذهنی اکثر ما آدمها اینست که درست و یا غلط بودن انتخابهای دیگران را با دریچه ی منطق و دیدگاه خودمان تحلیل میکنیم و با باورها و گزاره های ذهنی خودمان، پیش داوری میکنیم و حکم قطعی هم صادر میکنیم .

بعنوان مثال قاعده ی ذهنی کسی که با پراید چپ کرده و صدمه ای هم دیده باشد این میشود که پراید وسیله ی نقلیه ی بسیار خطرناکی است و اگر دوستان و اطرافیانش تصمیم به خرید این ماشین گرفته باشند، با تمام وجود وهمتش مانع این تصمیم میشود و اگر هم کسی پراید خرید، کوچکترین اختلال و یا ایراد مرتبط با آن را وسیله ای برای متلک پرانی و نصیحتهای مکرر بعدی خود میکند .در حالی که در صدی از همه انواع ماشینهای دنیا دچار صانحه میشوند و این دلیل عدم خرید هیچکدام نمیشود . ( مدیون من هستید اگر فکر کنید طرفدار پراید هستم .یک مثال زدم فقط همین )

و این منش، اکثر حرفها، مشورتها و اظهار نظر های ما را برای یک تازه شروع کرده، مخرب و جانکاه مینماید .

حقیر، گزاره های گاندی را بیشتر در مورد رقبا معتبر میدانم و البته ممکن است خطا باشد .

مرحله اول :

این مرحله راحت ترین و البته کوتاهترین مرحله از شروع یک فعالیت است چون مقاومت جدی برای شما  وجود ندارد . معمولا همه منتظر میمانند تا شروع کنی و اگر به شروع کردن رسیدی ( که خیلی ها به این مرحله نمیرسند )تازه ممکن است خیلی ضعیف بروز پیدا کنی که عاقبت چنین شروعی کاملا واضح است و برای رقبا نیاز به تحرکی ندارد .

مرحله دوم :

مسخره کردن قطعا تنها سلاح کسانی است که به تو حسادت میکنند و این حسادت نشان میدهد که خوب و قوی شروع کرده ای . اصولا کسانی که در منطق کم می آورند تنها حربه ی باقیمانده برای غلبه بر رقیب را مسخره کردن می یابند . یادم هست روزی با یکی از اقوام گپ میزدیم که از اعضای اصلی وپولدار صنف لوازم الکتریکی بود و بشدت دیجی کالا را مسخر ه میکرد : چار تا بچه سوسول اومدن میخوان اینترنتی تلوزیون بفروشن ! والان ایشان ضمن بستن حجره الان در حال استراحت با منقل و بافور خود هستند ...

البته باید خیلی مراقب باشید که مسخره کردن آدمها حاصل حماقت های فاحش خود ما نباشد .

مرحله سوم :

شاید نفس گیر ترین و البته لذت بخش ترین مرحله را میگذرانی . شروع به مبارزه میکنند . مبازه های قانونی و البته مبارزه های غیر قانونی وسیع و نفس گیر . زمانی فقط مسخره ات میکردند اما الان دیگر تخریبها و جنگ روانی های نا جوانمردانه و هدفمند به همه چالشهای رقابت قانونی اضافه میشوند .

 وفقط دوام آوردن و پایداری سخت تو را به مرحله بعدی هدایت میکند

مرحله ی چهارم :

در این مرحله حتی شاید سرسخت ترین و بزرگترین  رقبا برایت کف بزنند، تحسینت کنندو تو را به رسمیت بشناسند امّا هنوز نوبت بعضی از اطرافیانت نرسیده است و شاید هیچ وقت هم نوبتشان نشود ...

اما باید یاد بگیریم که به برنده شدن خود قناعت نکنیم و برنده ماندن را عادت خود کنیم که این شاید سخت تر از برنده شدن باشد .

نظرات  (۲)

۱۲ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۰۸ سعید وکیلی
سلام
 
یاد صفحه ی اول سوره ی شعرا افتادم .
 
لعلک باخع نفسک : اول خودت رو میکشی تا حقانیت خودت رو به دیگران اثبات کنی !
کانوا عنه معرضین : دوم بهت محل نمی گذارند و روشون رو بر میگردونند و اعراض میکنند .
فقط کذبوا : سوم شروع میکنند تکذیبت میکنند و هزار تا بهانه و دلیل آبکی میارند تا قبولت نکنند .
یستهزئون : چهارم تا می بینند با استدلال کاری از پیش نمیبرند و حریفت نمیشوند ، شروع میکنند به مسخره کردن و تیکه انداختن و ...
 
به این مرحله که میرسه خدا وعده عذاب میده ... عذاب یکی زلزله و سیل و رعد و برقه ، و عذاب یکی منقل و بافور ...
۲۴ خرداد ۹۹ ، ۰۵:۲۳ حسین پورسینا

مطلب خیلی قشنگی بود. نظر بالا هم فوق العاده بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
X