روزنوشته های داوودکیخسروکیانی

سلام

پیش نیاز : مطالعه مطلب قبلی پیشنهاد میگردد .

سلام

گزاره های زیر در مورد باورها ، برداشت آزاد یک دانش آموز مهارتهای فردی است که بطبع ممکن است غلط باشد.البته جسارت پرداختن به این موضوع بجهت مطالعه زیاد کتابها ومقاله های انگیزشی بوده است که طی این سالها توفیق آنرا داشته ام و با وجود تعدد بسیار زیاد مطالب و مقالات در این حوزه، بد ندیدم برداشت خودم را نیز برای مخاطبانم ارائه نمایم . برداشتی که ممکن است غلط باشد .گر چه این مبحث را مقدمه بسیار لازم و قطعی برای ورود به دیگر مباحث آموزش مهارتهای فردی و موفقیتی و حتی معنوی میدانم .

معنی باور در لغت نامه ها بمعنی عقیده ، ایمان وهمچنین تصدیق سخن میباشد ولی بگمانم زمان مرحوم دهخدا و معین موفقیت لااقل هنوز در ایران خیلی بازار گرمی نداشته که بخواهند موفقیتی شرحش دهند .

امااز شما اجازه میخواهم که تعریفی را که از این کلمه بلدم را بشکل متفاوتی برایتان مطرح کنم . تعریف من با یک سوال شکل خوبی میگیرد که خواهش میکنم جهت یادگیری بهتر، حتما به سوال من خوب فکر کنید وبعد پاسخ دهید .

سیب مقوی تر است یا موز ؟

از نظر علمی هرکدام از این میوه ها خواص خاص خود را دارند اما نکته ای که همه اهل مطالعه ویا بینندگان برنامه های رژیم درمانی رادیو تلوزیونی به آن اذعان دارند اینست که خواص سیب اگر بیشتر از موز نباشد، لااقل کمتر از آن هم نیست .

نکته بسیار مهم و حیاتی در سوال و جواب فوق اینست که هر دو در حالت هوشیاری مغز شما اتفاق می افتد . سوال باعث میشود که وضعیت هوشیاری مغز شما روشن شود تا با مقایسه ای منطقی بین دانسته های خود، جواب درست را پیدا کند و ارائه دهد اما ...

این حالت مغز ، یعنی هوشیاری کامل خیلی کم اتفاق می افتد .

 

درواقع اکثر تصمیمات ما در زندگی، در حالت غیر هوشیار مغز گرفته میشود .

 

اگر از شما سوال بپرسم که سیب مقوی تر است یا موز، هوشیاری مغز شما روشن میشود و جواب شما بسته به اطلاعات شما جواب منطقی خواهد بود اما عملکرد شما با جواب شما ممکن است کاملا متفاوت باشد .

چون سوال پرسیدن از شما، هوشیار مغزتان را روشن می کند اما احتمال روشن شدن آن در زمان تصمیم گیری بسیار کمتر خواهد بود.

حالا لطفا جواب سوالات زیر را صادقانه وبا توجه به رفتار سر زده از خود بدهید :

اگر فرزندتان بیمار شود ونیاز به غذای مقوی داشته باشد و هردو در دسترس باشند، به او کمی موز میدهید یا سیب ؟

یا اگر برای عیادت بیماری بروید، بعنوان هدیه سه کیلو موز ببرید شایسته تر است یا سه کیلو سیب ؟

 

با اینکه میدانیم این دو تفاوتی ندارند و شاید سیب بهتر هم باشد اما معمولا موز را ترجیح میدهیم .

 

اما چرا ؟

اجازه بدهید تا مثال دیگری را مطرح کنم .

آقای مالکوم گلادول در کتاب مشهور نقطه واژگونی  خود مثال جذابی را مطرح میکند .

ایشان میگوید وقتی از آدمها میپرسیدند که در قهوه خانه چه نوع قهوه ای را سفارش میدهند، جواب اکثر سوال شوندگان قهوه تلخ بود . اما وقتی آنها وارد قهوه خانه میشدند اکثر آنها زمان نوشیدن قهوه به آن شکر اضافه میکردند !

با مدل مطرح شده در سوال سیب یا موز اینگونه این تحقیق را میتوان تحلیل کرد که زمانی که از آدمها سوال پرسیده میشد، هوشیارانه و با معیار های منطقی به این جواب میرسیدند که قهوه تلخ و بدون شکر برای سلامتی مفید تر است اما در زمان عملکرد چه اتفاقی می افتاد؟

ممکن است بگویید خب اینها چه ربطی به باور دارند؟

مطمئنم اگر تمرین زیر را انجام دهید و ادامه بحث را دنبال کنید شگفت زده خواهید شد .

تمرین : نمونه ای از دو مثال فوق در رفتارهای روزمره  وزندگی خود سراغ دارید ؟

روح بنده را شاد میکنید اگر مثالهای خود را برایم بصورت کامنت مطرح کنید تا دیگر دوستانمان هم مطالعه کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
X